Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

Οδήγηση στο Χιόνι και τον Πάγο...(Μέρος ΙΙ)

Μετά τη Χιονόπτωση… Tι κάνουμε και τι ΔΕΝ κάνουμε!

(Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί ένα μέσο οδηγό, από έναν ικανό οδηγό;)

Ενώ ο μέσος οδηγός συνήθως αντιδρά στις οδικές καταστάσεις που διαμορφώνονται αυτοσχεδιάζοντας εκείνη τη στιγμή, ο ικανός οδηγός προβλέπει τις καταστάσεις που θα διαμορφωθούν, παίρνει όλα τα απαιτούμενα μέτρα, κι έτσι τις διαχειρίζεται αποτελεσματικά ή απλά τις αποφεύγει!
Η οδήγηση στο χιόνι δεν είναι και ελεύθερη πτώση με αλεξίπτωτο!
Πολλές φόρες όμως, αν ξέρει κάνεις τι κάνει, αν γνωρίζει τις δυνατότητες του αυτοκίνητου του, αλλά και οι συνθήκες του δρόμου, μπορεί να γίνει και διασκεδαστική.


Αυτό που διαφοροποιεί ένα μέσο οδηγό, από έναν ικανό οδηγό  είναι  η Προνοητικότητα!
Ενώ ο μέσος οδηγός συνήθως αντιδρά στις οδικές καταστάσεις που διαμορφώνονται αυτοσχεδιάζοντας εκείνη τη στιγμή, ο ικανός οδηγός προβλέπει τις καταστάσεις που θα διαμορφωθούν, παίρνει όλα τα απαιτούμενα μέτρα, κι έτσι τις διαχειρίζεται αποτελεσματικά ή απλά τις αποφεύγει!
Η οδήγηση στο χιόνι δεν είναι και ελεύθερη πτώση με αλεξίπτωτο! Πολλές φόρες όμως, αν ξέρει κάνεις τι κάνει, αν γνωρίζει τις δυνατότητες του αυτοκίνητου του, αλλά και οι συνθήκες του δρόμου, μπορεί να γίνει και διασκεδαστική.
Οδηγώντας σε χιονισμένο οδόστρωμα
Η απλή λογική ορίζει: "Μην ξεκινάτε να πάτε πουθενά αν δεν έχετε εξοπλίσει κατάλληλα το αυτοκίνητο σας ή εάν δεν το εμπιστεύεστε".
Επειδή στη χώρα μας τα ελαστικά χιονιού (Μ+S = Λάσπη + Χιόνι) είναι άγνωστες λέξεις ακόμη και για πολλούς τροχονόμους, φροντίστε να έχετε φορέσει τις αντιολισθητικές αλυσίδες, γιατί ο πάγος καιροφυλακτεί...! Σημειώστε ότι κατά κανόνα φοράμε τις αλυσίδες στους κινητήριους τροχούς, εκτός κι αν αλλιώς ορίζει ο κατασκευαστής του οχήματός σας. Αυτή η πληροφορία, όπως και άλλες χρήσιμες για το όχημά σας, υπάρχουν στο βιβλίο του κατασκευαστή.
Μη μετακινηθείτε εάν δεν έχετε:

1.  εξασφαλίσει την ορατότητα κρατώντας τα φώτα διασταυρώσεως αναμμένα και
2.  καθαρίσει όλο το όχημά σας από τα χιόνια. Το στρώμα χιονιού πάνω στον ουρανό του αυτοκινήτου είναι επικίνδυνο για τους άλλους αλλά και για τον ίδιο τον οδηγό. Σε κάποιο πιθανό φρενάρισμα τα χιόνια θα έλθουν μπροστά στο παρμπρίζ και θα περιορίσουν την ορατότητά του.
Υπάρχει επίσης η πιθανότητα τα χιόνια να πέσουν στο παρμπρίζ των ακολουθούντων, ενώ στην περίπτωση που πίσω από το όχημά σας ακολουθεί μοτοσικλέτα, είναι σίγουρο ότι δεν θα θέλετε να είστε στην θέση του οδηγού της…! 

Η ζώνη ασφαλείας (ακόμη κι αν κινείσθε με 20 km/h) είναι υποχρεωτική, όχι μόνο για τον οδηγό αλλά και για όλους τους συνεπιβαίνοντες. Ακόμη και αν σε άλλες περιστάσεις δεν την φοράτε, κάτι που δεν το συνιστούμε σε καμία περίπτωση, στις συνθήκες που περιγράφουμε τώρα, είναι η  ΑΠΟΛΥΤΗ ΚΙΝΗΣΗ, πριν βάλουμε μπροστά.
Μη χρησιμοποιήστε cruise control. Η χειμερινή οδήγηση απαιτεί να είστε προσηλωμένοι στις συνθήκες οδήγησης και να έχετε πάντα τον πλήρη έλεγχο του οχήματος. Και η παραμικρή διάσπαση της προσοχής σας, μπορεί να αποδειχθεί μοιραία.
Η απόσταση ακινητοποιήσεως του οχήματος στο χιόνι είναι 10πλάσια από ότι στο στεγνό οδόστρωμα. Όταν κινούμαστε με 50 km/h, η απόσταση, στην οποία θα σταματήσει το όχημά μας σε άμεση ανάγκη ακινητοποίησης, είναι (50/10)x 10  = 250 μέτρα.
Σε τέτοιες συνθήκες το όχημα γλιστρά ανεξέλεγκτα . . . 
Τι πρέπει να κάνετε εάν αρχίζετε να ολισθαίνετε
 
  • Πρώτα απ’ όλα, να μην πανικοβάλεστε!
  • Δεύτερον, μη φρενάρετε!
  • Τρίτον, μην επιταχύνετε!
  • Καθορίστε το σημείο που θέλετε να κατευθυνθείτε, και στρέψτε το βλέμμα σας εκεί.
  • Οδηγείστε προς την πλευρά τις ολίσθησης, δηλαδή στρίβετε με μικρές γωνίες τιμονιού προς το μέρος όπου εξολισθαίνει το πίσω μέρος του οχήματός σας.
  • Όταν το όχημά σας δεν υπακούει, αποσυμπλέξτε, ώστε να μην υπάρχει επιπλέον δύναμη, εκτός της αδράνειας, που να εκτρέπει το όχημά σας.
Αν έχετε αυτόματο κιβώτιο, οδηγήστε με τον μοχλό είτε στο Manual είτε στο 1. Αν το όχημά σας δεν υπακούει και εξολισθαίνει, τοποθετήστε τον μοχλό στο "Ν" για να σταματήσετε την εκτροπή.
Τι πρέπει να κάνετε αν αποκλειστείτε στο χιόνι…
·         Προσπαθήστε να μείνετε ψύχραιμοι. Ο πανικός είναι ο χειρότερος σύμβουλος.
·         Παραμείνετε ζεστοί, εξασφαλίζοντας τον εξαερισμό του οχήματος σας. Ανάβετε το κινητήρα κάθε ώρα για 10 περίπου λεπτά.
·         Καθαρίστε το χώρο πίσω από την εξάτμιση, για να αποφύγετε τη δηλητηρίαση από τα καυσαέρια.
·         Μην εγκαταλείπετε το όχημά σας.
·         Προσπαθήστε να γίνετε ορατοί έχοντας αναμμένα τα φώτα σας, και βάλτε στην κεραία οροφής κάποιο πανί ή το ανακλαστικό γιλέκο.
·         Μη μένετε ακίνητοι μέσα στο όχημα, αλλά κάντε κάποιες ασκήσεις για να βοηθήσετε την κυκλοφορία του αίματος.
Μετά το τέλος της περιπέτειας. . .
Τελειώνοντας το ταξίδι ή την περιπέτεια, πλύνετε πολύ καλά το όχημά σας και τις αλυσίδες που χρησιμοποιήσατε, γιατί το αλάτι που έχει κολλήσει στο κάτω μέρος του οχήματός σας δημιουργεί διάβρωση, τόσο στα κινούμενα μέρη, όσο και στους θόλους.


Η οδήγηση στο χιόνι… Μύθοι και πραγματικότητα! [Μέρος Ι]



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου