Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2012

Άγιε Βασίλη... με ποιους είσαι;

ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΑΡΠΑΖΟΥΝ ΤΟ ΨΩΜΙ ΑΠΟ ΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ...ΚΗΡΥΣΣΟΥΝ ΤΗ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑ!

Του Χρήστου Κάτσικα
Άγιε Βασίλη... με ποιους είσαι;
 
«Δεν έχουμε ανάγκη από καλούς Σαμαρείτες … το πρόβλημα είναι να πάψουν να υπάρχουν ληστές».
Μπέρναρ Σω
Συγκλονιστικά είναι τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της Unisef. Εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά γεννιούνται με μια μπάλα κανονιού δεμένη στα πόδια...
  Εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά σε όλο τον κόσμο χάνουν την παιδικότητά τους εξαιτίας της φτώχειας και της ένδειας και γίνονται ευάλωτα στην εκμετάλλευση, την κακοποίηση, τις διακρίσεις και τον στιγματισμό. Το ένα στα τρία παιδιά στον αναπτυσσόμενο κόσμο είναι καχεκτικά (σχεδόν 200 εκατομμύρια παιδιά) και πάνω από 500 εκατομμύρια παιδιά στις αναπτυσσόμενες χώρες αγωνίζονται να επιβιώσουν με λιγότερο από ένα δολάριο την ημέρα.
Αυτά είναι μόνο μερικά «στιγμιότυπα» από το παζλ των «χρόνων της χαμένης αθωότητας», σε μια κοινωνία που για τα πιο αδύναμα μέλη της «λειτουργεί» ως «βιομηχανία» παραγκωνισμένων ανθρώπων που πριν ακόμη κοπεί η κορδέλα των εγκαινίων της παιδικής τους ηλικίας ζωντανεύουν της «γης τους κολασμένους» των παραμυθιών του Άντερσεν, του Ντίκενς, του Ουγκώ, του Μαλό...
  Τερατώδεις αριθμοί, μακρινοί και δραματικοί, τόσο όσο να λειτουργούν σαν εικόνες εξωπραγματικές, δηλαδή καθησυχαστικές, άρα απο-ενοχοποιητικές.



  Μοιάζει, αλήθεια, ο 21ος αιώνας, με τον οποίο αναδύεται η νέα χιλιετία, με τον 16ο αιώνα, έτσι όπως τον αναλύουν τα σχολικά  βιβλία και εύστοχα τον περιγράφει με δύο λέξεις ο Φερνάν Μπρωντέλ : «οι δύο δέκατοι έκτοι αιώνες»,  ο χρυσός αιώνας του αμύθητου πλούτου που  έφτανε  «καραβιές» στην Ευρώπη από τις «ανακαλύψεις των νέων χωρών» και ο «πέτρινος» αιώνας της φτώχειας που γέμιζε το φωτεινό Παρίσι με 20.000 ζητιάνους το «σωτήριον  έτος» 1587 !
 Και στην Ελλάδα μας; Α όλα κι όλα… Δεν μπορεί τώρα λίγες χιλιάδες σύγχρονοι Όλιβερ Τουίστ των δρόμων και των φαναριών τους ¬ οι περισσότεροι «εισαγόμενοι», όπως υποστήριξε πριν μερικά χρόνια κάποιος υφυπουργός της Παιδείας ¬ να αμαυρώσουν την εικόνα...Δεν μπορεί κάποιοι μαθητές που λιποθυμούν εν έτει 2011 στα σχολεία από ασιτία να χαλάσουν τη διακήρυξη της Υπουργού Παιδείας που έχει οδηγό της το σύνθημα "πρώτα ο μαθητής"... Δεν μπορεί 1.000.000 άνεργοι και απεγνωσμένοι να ταράξουν τον ύπνο της Τρόικας που ιδρώνει τη φανέλα για να σώσει τη χώρα …
   Κι αν ακόμη 75 χιλιάδες περίπου ανήλικοι¬ σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατης έρευνας ¬ «ναρκοθετούν» τα χρόνια της αθωότητάς τους στις φάμπρικες της «αδήλωτης» εργασίας, ε, επιτέλους, ας γίνει γνωστό ότι υπάρχουν και νόμοι που το απαγορεύουν...
Και αφού οι νόμοι απαγορεύουν την παιδική εργασία, καλά κάνει και η Στατιστική μας Υπηρεσία που αποφεύγει να καταγράψει κάτι που απαγορεύεται να φαίνεται...
Φυσικά έτσι είναι...
  Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά... Στο κάτω - κάτω της γραφής ακόμη κι αν όλα τα παραπάνω ισχύουν, η χώρα μας βρίσκεται ψηλά στην κλίμακα της φιλανθρωπίας... Ίσως και γι’ αυτό το ελληνικό τμήμα της Unicef βρίσκεται στις πρώτες θέσεις από πλευράς εσόδων στην Ευρώπη.
  Νάσου πάλι μπροστά μας η ευημερία των αριθμών... Το λογιστικό πρόσωπο της φιλανθρωπίας προσπαθεί να ξεγελάσει την πείνα του τέρατος... Η φιλανθρωπία στην επαιτεία που μαλακώνει την καρδιά, αλλά δεν εξαλείφει τη ζητιανιά. Παρέλαση «στιγμιοτύπων» πόνου, έγχρωμα και θεαματικά, επιδιώκουν να προβάλλουν, στο «γόνιμο» έδαφος των Χριστουγέννων, τον Άγιο Βασίλη της υποκρισίας για να κρύψουν τον Ηρώδη του κέρδους. Έναν Άγιο Βασίλη με λαμπρά κουρέλια και ακίνδυνο, που πιστώνεται κάθε φορά να «είναι εντάξει», τις «άγιες μέρες» του Δεκεμβρίου, για να μπορεί να καλύπτει όλο τον υπόλοιπο χρόνο τους πραγματικούς υπεύθυνους για τους εκατομμύρια φτωχούς, άνεργους, άστεγους... 
Μάλιστα στις από άμβωνος ικεσίες έχουν προστεθεί οι φαρισαϊκές παραινέσεις τού «όλοι μαζί» όσων κανοναρχούν τον χορό του «καπιταλισμού της συμπόνιας». Την ίδια ώρα που δοξολογούν την κατεδάφιση του «σπάταλου» κοινωνικού κράτους, την ίδια στιγμή που θυμιατίζουν τον «κοινωνικό κανιβαλισμό», παραδίδουν μαθήματα φιλανθρωπίας και εθελοντισμού! Το δέντρο της ελεημοσύνης που προσπαθεί να αναπλάσει τη βιτρίνα του γέρικου σώματος της κοινωνίας των ανισοτήτων και να κρύψει το δάσος της εκμετάλλευσης. Καλοσύνη των «κερμάτων», δημόσια εκτεθειμένη, σε έγχρωμα σόου και δελτία ειδήσεων, πασχίζει να μεταθέσει τις ευθύνες για το εγγενές χαρακτηριστικό του καπιταλισμού, τη φτώχεια, προβάλλοντάς τη σαν ατομική ευθύνη και όχι σαν προϊόν της πιο απάνθρωπης εκμετάλλευσης.
Από την άλλη προύχοντες και αρχικήρυκες της λιτότητας την ίδια στιγμή που περικόπτουν τις κοινωνικές παροχές, απολύουν χιλιάδες εργάτες, βυθίζουν στην πείνα και την εξαθλίωση ολόκληρες περιοχές, «κατασκευάζουν» πολέμους για να αυξήσουν τα κέρδη τους, αυτοί οι ίδιοι, επενδύουν στον ανθρώπινο πόνο ένα ψίχουλο από τα «καρβέλια της εκμετάλλευσης» εκατομμυρίων ανθρώπων. Ιεραπόστολοι του ελέους που κηρύσσουν την αποδοχή της φτώχειας για τους φτωχούς μοιράζοντας απλόχερα επαίνους στους επιχειρηματίες της φιλανθρωπίας.
  Ούτε τα «φιλανθρωπικά γκαλά-μπαζάρ» ούτε η ελεημοσύνη ούτε επίσης οι αγνές προθέσεις χιλιάδων εθελοντών, που δίνουν καθημερινά τη μάχη για την επιβίωση των θυμάτων της κρίσης, μπορούν να αντικαταστήσουν ή να υποκαταστήσουν τις κοινωνικές λειτουργίες ακόμη κι ενός χρεωκοπημένου κράτους. Δεν μπορείς να χορτάσεις ένα εκατομμύριο στόματα με «κοινωνικά συσσίτια» ή «παντοπωλεία», αν δεν σπάσεις τα δεσμά της «δημοσιονομικής φυλακής», αν δεν ανατρέψεις τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2012, που το σύνολο των εσόδων του θα το καταβροχθίσουν η «ξένη ακρίδα» και οι τράπεζες.
 Να το καταλάβουμε. Η μια πατρίδα μας ταξιδεύει στα ελβετικά σαλέ, παίρνει μίζες από τις Siemens, αγοράζει κάμερες που φωτογραφίζουν το λαό, έχει εφεύρει δεκάδες τρόπους για να θωρακίζει το «είναι» και το «αντέχειν» της από τον εσωτερικό εχθρό της. Η άλλη πατρίδα τρέχει για το μεροκάματα, ζει με 500 ευρώ, πεθαίνει στην ανεργία και στην αλλότρια εργασία, αναγκάζεται να πληρώνει τις θηλιές των τραπεζών που βλέπουν τα αμύθητα κέρδη τους να αυξάνονται.
  Αυτές οι δύο πατρίδες συγκρούονται. Άτυπα και φανερά.. Υπόγεια και στους δρόμους. Άλλοτε δυνατά κι άλλοτε αδύναμα. Αλλά συγκρούονται. Ο ένας κόσμος δεν έχει τίποτε κοινό με τον άλλον. Στη Ρώμη, το χειρότερο μαρτύριο ήταν όταν έδεναν ένα υγιές κορμί με ένα σαπισμένο ώσπου να σαπίσει και αυτό. Οφείλουμε να κόψουμε τον ομφάλιο λώρο γιατί αν συνηθίσουμε το κακό, θα του μοιάσουμε!
  Ε, λοιπόν να το καταλάβουν: η δική μας πατρίδα δεν είναι οι εντολές των τοκογλύφων! Η δική μας πατρίδα δεν είναι οι κυβερνητικοί εντολοδόχοι της οικονομικής ολιγαρχίας και της τρόικας που κάνοντας την ανομία «νόμο», ψήφισαν και επικύρωσαν τους προσυμφωνημένους όρους των ξένων κηδεμόνων. Η δική μας πατρίδα δεν είναι αυτοί που το λίπος γουργουρίζει ακόμη και στη φωνή τους την ίδια στιγμή που ο γιατρός διέγνωσε υποσιτισμό των μαθητών μας. Η δική μας πατρίδα δεν είναι αυτοί που φέρνουν τα κοινωνικά δικαιώματα στο απόσπασμα, τη χώρα στη χρεοκοπία και το λαό στη νεοαποικιακή υποδούλωση και λεηλασία.
Με τα μάτια μόνιμα στραμμένα στους φτωχούς και τους ακάλεστους αυτού του κόσμου αξίζει να θυμάται κανείς αυτές τις μέρες και πάντα τα τραχιά λόγια των Αντόρνο - Χορκχάιμερ που ταιριάζουν σε όσους πιστεύουν στην αλλαγή της κοινωνίας και στην ανθρώπινη ελευθερία. «Εμείς οι εχθροί της φιλανθρωπίας δεν θέλουμε να ταυτίσουμε τον άνθρωπο με τη δυστυχία, που η ύπαρξή της είναι αίσχος για μας. Πολύ ευαίσθητοι στην αδυναμία μας δεν θα παραδεχθούμε ποτέ ότι ο άνθρωπος μπορεί να είναι αντικείμενο ελέους».
http://www.alfavita.gr/artrog.php?id=54046 

3 σχόλια:

  1. Αυτοί που κλέβουν το ψωμί από το τραπέζι κηρύττουν τη λιτότητα (Μπρέχτ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ρύζι έχει κει κάτω κοντά στο ποτάμι
    Εκεί ψηλά στο βουνό χρειάζουνται ρύζι
    Αν το ρύζι το κρύψουμε στις αποθήκες
    θ' ακριβύνει το ρύζι γι' αυτούς εκεί πάνω
    Οι μαούνες του ρυζιού θα 'χουν λιγότερο ρύζι
    και το ρύζι φτηνότερο θα 'ναι για μένα

    Τι είναι στ' αλήθεια το ρύζι
    Πού να ξέρω το ρύζι τι είναι
    Ποιος να το ξέρει τάχα
    Δεν ξέρω το ρύζι τι είναι
    Ξέρω την τιμή του μονάχα

    Φτάνει χειμώνας και χρειάζουνται ρούχα
    Πρέπει μπαμπάκι λοιπόν ν' αγοράσουμε
    και το μπαμπάκι να μην το πουλήσουμε
    Σαν θα 'ρθει το κρύο, θ' ακριβύνουν τα ρούχα
    Τα κλωστήρια πληρώνουν πολύ ψηλά μεροκάματα
    Κι έπειτα υπάρχει πάρα πολύ μπαμπάκι

    Τι είναι στ' αλήθεια το μπαμπάκι
    Πού να ξέρω το μπαμπάκι τι είναι
    Ποιος να το ξέρει τάχα
    Δεν ξέρω το μπαμπάκι τι είναι
    Ξέρω την τιμή του μονάχα

    Κι ο άνθρωπος παρατρώει φαΐ
    γι' αυτό κι ο άνθρωπος όλο ακριβαίνει
    Για να φτιάξεις φαΐ, χρειάζεσαι ανθρώπους
    Οι μάγειροι κάνουν φτηνότερο το φαΐ
    αλλάοι φαγάδες όλο και τ' ακριβαίνουν
    Κι έπειτα υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι

    Τι είναι στ' αλήθεια ο άνθρωπος
    Πού να ξέρω ο άνθρωπος τι είναι
    Ποιος να το ξέρει τάχα
    Δεν ξέρω ο άνθρωπος τι είναι
    Ξέρω την τιμή του μονάχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. “Γερμανικό εγχειρίδιο πολέμου”, Μπέρτολτ Μπρεχτ.
    Αυτοί που βρίσκονται ψηλά/ Θεωρούνε ταπεινό/ Να μιλάς για το φαΐ/ Ο λόγος; Έχουνε κι όλας φάει/ Οι ταπεινοί αφήνουνε τον κόσμο/ Χωρίς να’χουνε δοκιμάσει κρέας της προκοπής/ Πώς ν’αναρωτηθούν πού’θε έρχονται/ Και πού πηγαίνουν/ Είναι τα όμορφα δειλινά τόσο αποκαμωμένοι/ Το βουνό και την πλατειά τη θάλασσα/ Δεν τά’χουν ακόμα δει/ Όταν σημαίνει η ώρα τους/ Αν δεν νοιαστούν οι ταπεινοί/ Γι’αυτό που είναι ταπεινό/ Ποτέ δεν θα υψωθούν/ Το ημερολόγιο/ Δεν δείχνει ακόμα την ημέρα/ Όλοι οι μήνες, όλες οι ημέρες/ Είναι ανοιχτές/ Κάποια απ’ αυτές θα σφραγιστεί/ Μ’ έναν σταυρό/ Οι εργάτες φωνάζουν για ψωμί/ Οι έμποροι φωνάζουν γι’αγορές/ Οι άνεργοι πεινούσαν/ Τώρα πεινάνε κι όσοι εργάζονται/ Αυτοί που αρπάνε το φαΐ απ’ το τραπέζι/ Κηρύχνουν τη λιτότητα/ Αυτοί που παίρνουν όλα τα δοσήματα/ Ζητάνε θυσίες/ Οι χορτάτοι μιλάνε στους πεινασμένους/ Για τις μεγάλες εποχές που θα’ρθουν/ Αυτοί που τη χώρα σέρνουνε στην άβυσσο/ Λες πως είναι τέχνη να κυβερνάς το λαό/ Είναι πολύ δύσκολη για τους ανθρώπους του λαού/ Αυτοί που βρίσκονται ψηλά λένε/ Πόλεμος και ειρήνη/ Είναι δυο πράγματα ολότελα διαφορετικά/ Όμως η ειρήνη τους και ο πόλεμός τους/ Μοιάζουν όπως ο άνεμος κι η θύελλα/ Ο πόλεμος γεννιέται απ’ την ειρήνη τους/ καθώς ο γιος από την μάνα/ έχει τα δικά της απαίσια χαρακτηριστικά/ ο πόλεμός τους σκοτώνει/ ό,τι άφησε όρθιο η ειρήνη τους/ Όταν αυτοί που είναι ψηλά/ Μιλάνε για ειρήνη/ Ο απλός λαός ξέρει/ Πως έρχεται ο πόλεμος/ Όταν αυτοί που είναι ψηλά/ Καταριούνται τον πόλεμο/ Διαταγές για επιστράτευση/ Έχουν υπογραφεί/ Στον τοίχο με κιμωλία γραμμένο/ Θέλουνε πόλεμο/ Αυτός που το΄χε γράψει/ Έπεσε κι όλας/ Αυτοί που βρίσκονται ψηλά λένε/ Να ο δρόμος για τη δόξα/ Αυτοί που είναι χαμηλά/ Να ο δρόμος για το μνήμα/ Τούτος ο πόλεμος που έρχεται/ Δεν είναι ο πρώτος/ Πριν απ’ αυτόν γίνανε κι άλλοι πόλεμοi/ Όταν ετέλειωσε ο τελευταίος/ Υπήρχαν νικητές και νικημένοι/ Στους νικημένους ο φτωχός λαός/ Πέθαινε απ’ την πείνα/ Τους νικητές ο φτωχός λαός/ Πέθαινε το ίδιο/ Σαν θα’ρθει η ώρα της πορείας/ Πολλοί δεν ξέρουν/ Πως επικεφαλής βαδίζει ο εχθρός τους/ Η φωνή που διαταγές τους δίνει/ Είναι του εχθρού τους η φωνή/ Εκείνος που για τον εχθρό μιλάει/ Είναι ο ίδιος τους ο εχθρός/ Νύχτα/ Τ’ανδρόγυνα ξαπλώνουν στο κρεβάτι τους/ Οι νέες γυναίκες θα γεννήσουν ορφανά/ Στρατηγέ το τανκς σου/ Είναι δυνατό μηχάνημα/ Θερίζει δάση ολόκληρα/ Κι εκατοντάδες άνδρες αφανίζει/ Μόνο που έχει ένα ελάττωμα/ -χρειάζεται οδηγό/ Στρατηγέ το βομβαρδιστικό/ Είναι πολυδύναμο/ Πετάει πιο γρήγορα απ’ τον άνεμο/ Κι απ’ τον ελέφαντα σηκώνει βάρος πιο πολύ/ Μόνο που έχει ένα ελάττωμα/ -χρειάζεται πιλότο/ Στρατηγέ ο άνθρωπος είναι χρήσιμος πολύ/ Ξέρει να πετάει/ Ξέρει και να σκοτώνει/ Μόνο που έχει ένα ελάττωμα/ -ξέρει να σκέφτεται/

    ΑπάντησηΔιαγραφή