Τετάρτη 23 Μαρτίου 2016

Οδηγίες για τους οδηγούς με σακχαρώδη διαβήτη

Η ικανότητα οδήγησης μειώνεται σημαντικά σε περίπτωση ήπιας ή μέτριας υπογλυκαιμίας και μηδενίζεται σε περίπτωση σοβαρής υπογλυκαιμίας. Επομένως, για να μη κινδυνεύσει η σωματική ακεραιότητα και η ζωή του ίδιου του διαβητικού οδηγού, των επιβαινόντων μαζί του στο ίδιο αυτοκίνητο, των επιβατών άλλων αυτοκινήτων ή πεζών, θα πρέπει να εφαρμόζονται από τον οδηγό με διαβήτη οι παρακάτω οδηγίες:
  • Αυτοαξιολόγηση της ικανότητάς του να οδηγεί, με τη διατήρηση ιατρικών αρχείων αλλά και αρχείων καταγραφής του αυτοελέγχου του σακχάρου αίματος με ένα καλά βαθμονομημένο μετρητή.
  •  Ανάληψη ενεργού ρόλου στην απόκτηση γνώσης και ικανότητας για αποφυγή, αναγνώριση και κατάλληλη αντιμετώπιση της υπογλυκαιμίας με μακροπρόθεσμο στόχο να διατηρείται ο βέλτιστος έλεγχος του διαβήτη χωρίς να χάνεται η ικανότητα αναγνώρισης της υπογλυκαιμίας.
  • Ο οδηγός θα πρέπει να μετρήσει το σάκχαρο του αμέσως πριν ξεκινήσει και να επαναλαμβάνει τη μέτρηση τουλάχιστον κάθε 4 ώρες (ακόμη και πιο συχνά, σε ορισμένες περιπτώσεις), κατά τη διάρκεια μεγάλων ταξιδιών. Θα πρέπει να έχει πάντα μαζί του τον μετρητή σακχάρου καθώς και υδατάνθρακες ταχείας απορρόφησης όπως ταμπλέτες γλυκόζης, χυμό με ζάχαρη, καραμέλες κλπ.
  •  Δεν θα πρέπει να οδηγεί κανείς όταν το σάκχαρο αίματος είναι κάτω από 70 mg% και δεν θα πρέπει να ξεκινήσει την οδήγηση με τιμές σακχάρου αίματος 70-90 mg%, χωρίς προηγούμενα να έχει λάβει προληπτικά υδατάνθρακες, αποτρέποντας πιθανή υπογλυκαιμία.
  • Ο οδηγός θα πρέπει να σταματήσει αμέσως την οδήγηση και να αντιμετωπίσει την υπογλυκαιμία, εάν αισθανθεί ακόμα και προειδοποιητικά συμπτώματά της ή όταν αντιληφθεί προβλήματα στην οδήγηση. Επίσης, η οδήγηση μπορεί να συνεχιστεί αφού έχουν περάσει τουλάχιστον 45-60 λεπτά από την επιτυχημένη αντιμετώπιση ήπιας ή μέτριας υπογλυκαιμίας.
  • Οδηγοί με ιστορικό σοβαρής υπογλυκαιμίας κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, μειωμένη ή έλλειψη αναγνώρισης της υπογλυκαιμίας, συχνές υπογλυκαιμίες, πρόσφατη αξιοσημείωτη μείωση της γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης ή γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης εντός των φυσιολογικών ορίων, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι διατρέχουν υψηλό κίνδυνο εμφάνισης σοβαρής υπογλυκαιμίας κατά την οδήγηση. Επομένως θα πρέπει να καταβάλλουν προσπάθειες για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου, συμπεριλαμβανομένης της μέτρησης των επιπέδων σακχάρου αίματος, πριν και, περιοδικά, κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Βιβλιογραφία:
Diabetes Management in Commercial Driver License Holders. The Diabetes Educator 2015, 41: 231-240
Diabetes and driving: desired data, research methods and their pitfalls, current knowledge, and future research. Diabetes Care 2006; 29: 1942–1949
Road traffic accidents and diabetes: insulin use does not determine risk. Diabet Med 2008; 25: 578–584
Motor vehicle crashes in diabetic patients with tight glycemic control: a population-based case control analysis. PLoS Med 2009; 6: e1000192
Hypoglycaemia and driving in people with insulin-treated diabetes: adherence to recommendations for avoidance. Diabet Med 2004; 21: 1014–1019
Hypoglycemia preceding fatal car collisions. Diabetes Care 2006; 29: 467–468

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου